Av Stian Barsnes-Simonsen, Kreativ produsent, Nordic Screens

Det folk mener når de sier at ”de ikke ser på TV lengre” er at de nå streamer innholdet de vil se. Mange har allerede droppet Get-boksen og ”kanalpakkene” og klarer seg helt fint med høy internetthastighet.

Barna våre har gjort dette lenge. TV-tittingen til barn under 15 år nærmer seg heldigital. ”Linær-TV-konseptet” hvor man ser spesifikke program på spesifikke tidspunkt bestemt av noen som rår over et ”sendeskjema” er for de fleste barn helt absurd. De ser på det de vil se, når de vil se det, der de vil se det, kun regulert av regler satt av foresatte.

TV på en annen måte

Så barnet ditt ser på TV! De bare ser på TV på en litt annen måte. De skiller ikke nødvendigvis mellom å se på Herman Dahl på YouTube på mobilen og Stjernekamp på NRK på ”veggskjermen” lørdagskvelden. Du som voksen mener kanskje det ene kvalifiserer som TV-titting, mens det andre ikke gjør det. I så fall sitter du kanskje akkurat nå også og lurer på hvem Herman Dahl er. Du kan jo spørre barnet ditt. Jeg tipper sjansen for at de vet hvem han er er vesentlig større enn at de vet hvem Harald Eia er...

YouTube er også TV

Det har nemlig skjedd noe de siste årene de fleste av oss voksne rett og slett ikke har fått med oss. Eller, det har foregått i kanten av øyesynet vårt uten at vi helt har tatt det på alvor: YouTube. En digital plattform for selvpublisering vil mange kalle det. Og det er en riktig beskrivelse. Men kun en av mange. For vet du hva YouTube også er? Norges desidert største TV-kanal for barn, hvis du anerkjenner at barnet ditt ser på TV når det ser på YouTube vel og merke.

Kvalitetsinnhold

Noen voksne synes det er trist. For «lord» så mye ræl det finnes på YouTube. Det kan vi saktens være enige om. Men hva skal vi gjøre med det? Prøve å gjøre det ulovlig? Nekte barna å se på det? Grave oss ned? Nei. La oss lage kvalitetsinnhold for YouTube! For er det en likhet mellom barna våre og oss, så er det at også de foretrekker kvalitet! Tro det eller ei! De ønsker god underholdning, de ønsker faktasjekket substans, de ønsker ekte historier og nyttig informasjon. Men de ønsker det der de er, når de er der.  Så la oss ta YouTube mer på alvor. La oss lage det innholdet vi synes er viktig at barna får med seg, på en måte de fortjener, i en innpakning de liker og på et sted de faktisk befinner seg.

For barnet ditt ser fortsatt på TV. Jeg lover.