Lene Pettersen, Ernæringsfysiolog. Foto: melk.no Høifødt.

Hvordan er norske barns frokostvaner?
- De fleste foreldre har forstått at frokost er viktig for barn, under-søkelser viser nemlig at så mange som 87 prosent av alle barn spiser frokost hver dag, og det er bra.
Hvorfor er frokosten viktig?
- Frokosten har vist seg å være veldig bra for det vi kaller barns kognitive funksjoner. Det vil si at frokosten er bra for hvordan man yter i skolehverdagen siden det gir bedre konsentrasjon, bedre grunnlag for læring og bedrer hukommelse.
Hva bør en frokost inneholde?
-Grove kornprodukter sammen med melk er en ernæringsmessig veldig god start på dagen. Gjerne også med litt frukt og grønt. Melk og brød gir proteiner som er bra for beinhelse, vekst og opprettholdelse av muskelmasse. Brødet inneholder dessuten fiber, selen og vitamin B1. Kalsium, som melken inneholder, er viktig for barnas skjelett, men den inneholder også enn rekke andre viktige næringsstoffer som fosfor, jod og b-vitaminer. Velger man ekstra lett melk vil barna også få vitamin D som er bra for kalsiumopptaket. Inntak av frukt og grønt er alltid positivt, og det er spesieltvitamin C som disse produktene inneholder.
Hva med matpakkevanene våre da?
- Mange spiser matpakke på skol-en. Imidlertid er potensialet stort for å gjøre matpakka mer fristende. Hva med å lage grove vafler eller grove pannekaker? Eller hva med wraps, middagsrester eller kanskje yoghurt og kornprodukter? I tillegg skolemelken da, den bør jo inngå i ethvert skolemåltid.
Man hører ofte om laktoseintoleranse, hva er det?
- Laktoseintoleranse vil si at man reagerer på laktosen, melkesukkeret, som man finner i meieri-produkter. En undersøkelse vi gjennomførte i 2012 viser at flere tror de har laktoseintoleranse enn det er personer som virkelig har fått diagnosen. Derfor tror jeg i første omgang det kan være lurt å få det endelig fastslått hos en lege om man virkelig har laktoseintoleranse. Symptomene er at man kan bli dårlig i magen, med mye luft, diaré og mageknip. Det er ikke farlig, men kan være veldig ubehagelig.
Må man unngå alle meieriprodukter hvis man har laktoseintoleranse?
- Nei, de fleste kan fortsatt spise noen meieriprodukter. Smør, margarin og mange oster har lavt laktoseinnhold mens for eksempel prim og brunost inneholder mye. Det er også mange som tåler syrnete meieriprodukter og yoghurt bedre, årsaken er at disse produkt-ene inneholder bakterier som hjelper å bryte ned laktosen. Det finnes jo også heldigvis både laktosefrie og laktosereduserte varianter, så man behøver ikke slutte å drikke melk.
Hva med melkeproteinallergi?
- Det er bare en 2 - 3 prosent som har denne allergien, og de fleste vokser den av seg før skolealder. Men har man denne allergiformen må man utelate absolutt alle meieriprodukter fra kostholdet.