Dag Bratlid, Forsker ved NTNU og barnelege. Foto: Privat.

– La barn få et kosthold som er mettende og ikke for magert, og som er allsidig sammensatt med kjøtt, fisk, grønnsaker, brød og melk, uten for mye sukker og raske karbohydrater, sier Dag Bratlid, professor og barnelege ved St. Olavs Hospital. Fett og proteiner varer lenger som brensel enn karbohydrater, og i tillegg blir barnet fortere mett av det.

Regelmessige måltider

Energibehovet påvirkes av en rekke faktorer som blant annet alder, vekt, høyde, kroppssammensetning og aktivitetsnivå. Dette kan få følger for vekst og utvikling, og øke faren for livsstilssykdommer senere i livet.
Et godt kosthold for barn som er i utvikling må være hensiktsmessig, forsvarlig og tilstrekkelig. I tillegg til å fokusere på helheten i kostholdet, er det også viktig å fokusere på regelmessige måltider som barnet opplever som hyggelig.
– Barn bør spise måltidene sammen med foreldrene og oppleve det som noe hyggelig. Jeg slår også et slag for et rolig aftenmåltid. Det er en fin måte å avslutte dagen på sammen, tilføyer Bratlid.

Barn bør spise måltidene sammen med foreldrene og oppleve det som noe hyggelig.

Mat som forhindrer fedme

Blandet og variert kosthold er viktig for god helse. Noen næringsstoffer kommer i all hovedsak fra planter, mens andre kommer fra animalsk føde. Derfor trenger vi normalt begge for å kunne opprettholde god helse.
Rødt kjøtt og kjøttprodukter er et viktig bidrag i kosten for at barn skal ta til seg essensielle fettsyrer, oljesyrer, vitaminer og mineraler.
– Gi barn helmelk og brødskiver med kjøttpålegg til frokost. Det er mat som gir rikelig med ernæring og god metthetsfølelse, understreker Bratlid.

Fettfobi og slankemat

Barn behøver fett fordi de trenger energi til aktiviteter, vekst og utvikling. Barnelegen mener at melk utgjør en viktig bestanddel av et allsidig sammensatt kosthold, fordi fettet i melken både er viktig for barnets immunsystem, i tillegg til at det er en viktig kilde til kalsium. Fettet er også viktig for at vekst, forbrenning, immunforsvar, læring og konsentrasjon skal kunne fungere optimalt hos barnet.

La barna gjerne så tidlig som mulig venne seg til å drikke surmelk istedenfor søt melk, men ikke i form av produkter som er tilsatt sukker, oppfordrer barnelegen. Som tørstedrikk er vann å foretrekke.


Uheldig fedmeutvikling i familien kan være slankematen som ikke metter. Det kan skje når folk spiser mer av en type mat. Mye frukt, fem om dagen, kan være en av syndebukkene som gir raske karbohydrater med mye sukker og lite fett og proteiner som er essensielle byggesteiner.
– Barn skal ikke gå på slankemat. Dersom det er fokus på slankekost i familien, må ikke det styres til fordel for barna fordi barn ikke er tjent med å spise fettmagre dietter, oppfordrer Bratlid.
Fettet virker mettende og begrenser mengden inntak av mat og småspising. I familier hvor det er høyt inntak av både melk og smør, er familiemedlemmene ofte slankere enn de som lever på slankemat.