I det første leveåret vokser barnet relativt mye, derfor trenger det energitett mat både det første, men også i det andre leveåret. At maten er energitett betyr at den inneholder mye energi i forhold til mengde. Morsmelk er et godt eksempel på slik mat.

- Den første tiden er ikke barnets mage større enn en knyttneve, derfor er det ganske avgjørende hva slags mat barnet får. De første seks månedene er det morsmelk eller morsmelkerstatning som dekker energibehovet, deretter er det på tide med litt fast føde. Men det er viktig å ikke introdusere fast føde før babyen er fire måneder, før dette er ikke mage og tarm ferdig utviklet til å ta imot maten, forklarer Bogen.

Fast føde

Når man skal begynne med fast føde finnes det ingen regler, men erfaring tilsier at det er det lurt å starte med most mat. Hvis barnet viser interesse for hva de andre rundt bordet spiser kan man gjerne gi barnet små smaksporsjoner. Det er viktig at barnet får mat som inneholder litt gluten nå og da for å tilvenne barnet.

- Det er superfornuftig å begynne med grøt, da dekkes barnets behov for jern, og en porsjon grøt dekker dessuten 20 prosent av det daglige energibehovet. Ellers er det slik at barn må lære seg å like ulik type mat og er i utgangspunktet litt kresent. Det er viktig å tilby barna ulike matvarer, men de skal ikke presses til å spise, forklarer Bogen.

Barna er disponert til å like det som er søtt og salt, men må trene på å like sure og bitre smaker. En tommelfingerregel er at når man har smakt en matvare 15 – 20 ganger, så liker man matvaren, dette gjelder både for barn og voksne.

- Det er lurt å være litt tålmodig og legge ned litt tid, det får du igjen for senere. Barn er mottagelige for nye smaker i perioden 4 – 10 måneder, og jo mer de venner seg til å like i tidlig alder, jo mer kommer de til å like når de blir eldre. Så grunnlaget for et godt kosthold legges veldig tidlig i livet. Den første tiden er det snakk om veldig små smaksporsjoner, for eksempel litt juice på fingeren, eller en liten bit med avocado.

Individuelle forskjeller

- Mellommåltider er også bra, de sørger for jevn forbrenning og er fint for barn som har små energilagre. I tillegg trenger barn melk for å få kalsium og tran hver dag er anbefalt. Et råd til slutt er at foreldre ikke skal være så redde hvis barna en periode ikke er så interessert i mat. Hvis barnet får morsmelk og trives ellers er sannsynligvis alt i orden. Det er helt vanlig at noen barn kaster seg over maten og andre ikke, avslutter Bogen.